بازار پرمنفعت جست و جوگرهای بومی

دبیر کمیته راهبری موتور جستجوهای بومی با بیان اینکه اقرار می‌کنیم نمی‌توانیم گوگل را شکست دهیم، گفت:  در کشورهایی که جستجوگر بومی شاخص دارند بازار جستجوگر بومی بسیار سود ده است.

به گزارش خبرنگار فناروی و اطلاعات خبرگزاری فارس، علیرضا یاری در یک نشست خبری در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از عزم جدی برای حمایت از موتور جستجوهای بومی خبر داد و اظهار داشت: علت اینکه تنها 3 یا 4 کشور موتورجستجوی بومی دارند این است که رقابت با گوگل و حضور موفق در بازار موتور جستجوهای جهانی سخت است.

دبیر کمیته راهبری موتور جستجوهای بومی افزود: اقرار می‌کنیم نمی‌توانیم گوگل را شکست دهیم اما در عین حال نمی‌توان از بازار جویشگرهای بومی صرف‌نظر کرد.

وی گفت: بررسی بازار کشورهای دارای جویشگرهای بومی نشان می‌دهد در کشورهایی که موتور جستجوهای بومی مقام اول در بین جویشگرهای مورد استفاده در آن کشور را به خود اختصاص داده، آن موتور جستجو به یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد فناوری اطلاعات آنها تبدیل شده است.

یاری با اشاره به موتور جستجوی روسی یاندکس گفت: این موتور جستجو در روسیه 1.2 میلیارد دلار در سال درآمد دارد که 90 درصد آن از تبلیغات حاصل می‌شود و 800 میلیون دلار سود مستقیم نصیب یاندکس می‌شود و موتور جستجو تجارت بسیار پرسودی است.

دبیر کمیته راهبری موتور جستجوهای بومی اظهار داشت: راه‌اندازی موتور جستجوی بومی در ایران یک طرح 5 ساله است که 3 سال زمان توسعه و 2 سال زمان پشتیبانی تا به ثمر رسیدن طرح است.

وی ادامه داد: پس از آن موفقیت موتور جستجوهای بومی به استفاده مردم بستگی دارد که اگر مردم استفاده کنند موفق خواهد شد و در غیر این صورت یکی از پروژه‌های ملی ناموفق خواهد بود.

یاری تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای حمایت از 3 جویشگری است که در نهایت به دلیل محدودیت بودجه تعداد 3 به 2 جویشگر کاهش می‌یابد.