برنامه‌ریزی مرسدس بنز برای تولید جهانی خودروهای الکتریکی

به تازگی مرسدس بنز مشخص کرد که چگونه می‌خواهد تسلا را به عنوان برند برجسته و لوکس خودروی الکتریکی به چالش بکشد. مرسدس بنز اعلام کرد که برنامه‌هایی برای تولید خودروهای الکتریکی خود در شش کارخانه در سه قاره بزرگ دنیا دارد و در عین حال می‌خواهد با ایجاد یک شبکه جهانی برای تولید باتری خودروی الکتریکی زیرساخت‌های آن را فراهم کند. این نام تجاری آلمانی قصد دارد برند الکتریکی EQ را در قالب شاسی‌بلند تمام الکتریکی EQC روانه بازار کند، که تولید آن برای سال ۲۰۱۹ زمان‌بندی شده است.

مرسدس بنز الکتریکی Generation EQ

رقابت شدید میان تسلا و مرسدس بنز گام مهمی برای پیش‌برد تولید خودروی الکتریکی در این صنعت خواهد بود؛ در اعلامیه مطبوعاتی که وب‌سایت شرکت مادر مرسدس بنز، دایملر؛ منتشر کرد اعلام شد که مرسدس بنز در حال حاضر دارای پنج کارخانه باتری است و قصد دارد تا سال ۲۰۱۸ فرآیند ساخت ششمین کارخانه را نیز به پایان برساند.

دایملر قبلا اعلام کرده بود که ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا مطمئن شود که خودروهای مرسدس بنز تا سال ۲۰۲۲ نسخه الکتریکی یا هیبریدی خواهند داشت، که این مسئله نشان می‌دهد که غول خودروسازی آلمان روش بلندپروازانه‌ای برای تولید خودروهای الکتریکی نسبت به بسیاری از رقبایش در پیش گرفته است. نقشه زیر شبکه تولید مرسدس بنز را نشان می‌دهد که در آن تاسیسات و کارخانه‌هایی که برای ساخت خودروی الکتریکی مورد استفاده قرار خواهند گرفت، با رنگ آبی مشخص شده است.

نقشه حضور مرسدس بنز در دنیا / mercedes

در حالی که برندهای دیگر خودروساز برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای برای طراحی و تولید خودروی الکتریکی اعلام کرده‌اند، برنامه‌ی مرسدس بنز برای تولید کارخانه باتری اختصاصی نشان می‌دهد که عزم جدی برای رسیدن به هدف خود دارد؛ با راه‌اندازی کارخانه‌های تولید باتری در زنجیره تولید مرسدس بنز، به نظر می‌رسد که این شرکت به بازیگری مهم در زمینه تولید خودروی الکتریکی تبدیل شود.

کسب و کار باتری برای تسلا یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت این شرکت است. از سال ۲۰۱۳ تسلا از راه‌اندازی کارخانه بزرگ باتری خود در نوادا خبر دارد که با نام گیگافاکتوری ۱ (1 Gigafactory) شناخته می‌شود؛ تسلا از گیگافاکتوری برای تامین باتری خودروهای الکتریکی و سیستم‌های پاوروال (Powerwall) و پاورپک (Powerpack) استفاده می‌کند. سرمایه‌گذاری اولیه تسلا در زمینه تولید باتری به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مزایای آن شناخته شده است، زیرا این شرکت را به عنوان پرچم‌دار فناوری الکتریکی پیش‌تر از رقبای خود مطرح کرد.

این حقیقت که مرسدس بنز برای راه‌اندازی کارخانه‌های باتری تلاش مضاعفی دارد، نشان می‌دهد که برای هدف قرار دادن قلب کسب و کار تسلا برنامه‌‌های زیادی اندیشیده است. علاوه بر این، مرسدس بنز در تولید خودرو تقریبا ۱۰۰ سال تجربه دارد، در حالی که پیشینه‌ی تسلا به کمتر از ۲۰ سال می‌رسد. بنابراین ممکن است خودروساز آلمانی به سادگی بتواند تسلا را در زمینه تولید خودروی الکتریکی مغلوب کند و حداقل از آن در کمیت تولید پیشی بگیرد. علاوه بر این، مرسدس بنز در سال ۲۰۱۷ توانست ۲.۳ میلیون دستگاه خودرو به فروش برساند، در حالی که تسلا موفق شد فقط ۱۰۱,۰۰۰ خودرو به مشتریان خود تحویل دهد.