شارژ سپراسپرت الکتریکی فولکس واگن I.D.R با لیموترش و پنل خورشیدی

به مناسبت پیروزی همراه با ثبت رکورد توسط خودروی الکتریکی فولکس‌واگن I.D. R در مسابقات پایکس پیک، غول خودروسازی آلمان تصمیم گرفته است تا به گونه‌ای جالب این رویداد را جشن بگیرد. به همین علت فولکس‌واگن از مارک رابر، مهندس خلاق و سازنده کلیپ‌های علمی در یوتیوب خواست تا به شکلی خلاقانه سوپراسپرت فولکس‌واگن I.D. R را شارژ کند. آنچه که در این ویدئو اتفاق می‌افتد، می‌تواند به عنوان یک آزمایش علمی مهم برای تولید انرژی الکتریکی تلقی شود.  

Volkswagen I.D. R / خودروی الکتریکی فولکس‌واگن I.D. R

معمولا در انگلیسی آمریکایی هرگاه کلمات خودرو و لیمو با هم در جمله‌ای ذکر شود، حکایت از خرابی و معیوب بودن دارد. در زبان محاوره‌ای آمریکا، به خودرویی (اغلب جدید) که دچار نقص یا خرابی عدیده‌ای شده باشد، لیمو گفته می‌شود. اما در این‌جا، کلمه لیمو اشاره به میوه لیمو دارد که می‌توان از آن برای تولید جریان برق استفاده کرد. 

شارژ خودروی الکتریکی فولکس‌واگن با لیمو

در حالت کلی می‌توان با استفاده از دو فلز ناهمنام در محلول الکترولیت اسیدی، یک پیل الکتریکی ساده بسازیم. به عنوان مثال اگر فلزهای آهن و مس را در محلول اسیدی آب لیمو قرار دهیم و جریان بین دو فلز را اندازه بگیریم، مشاهده می‌کنیم که جریان ضعیف برق بین دو قطب عبور می‌کند. مارک رابر نیز از همین روش ساده در مقیاس وسیعی برای تولید جریان برق استفاده می‌کند.

کافی است دو نوار فلزی مس و روی از ورق‌های فلزی بسازیم. این نوارهای فلزی می‌توانند به عنوان قفسه‌های بزرگی برای قرارگیری لیموها مورد استفاده قرار بگیرند. دو فلز مس و روی، دارای خصوصیات خاصی هستند که در ترکیب با آب لیمو جریان الکتریکی ایجاد می‌کنند. مشکل این است که جریان برقی تولیدی آن‌ها خیلی قوی نیست، به همین دلیل است که مارک رابر از لیموهای زیادی استفاده می‌کند. آن‌طور که گفته می‌شود آن‌ها از حدود ۱۲۰۰ لیمو برای ساخت باتری یا پیل الکتروشیمایی ساده استفاده کردند.

شارژ خودروی الکتریکی فولکس‌واگن با لیمو

با این حال برق تولید شده توسط پیل ساده، کمتر از جریان تولیدی یک باتری معمولی AA است. رابر و دوستانش آزمایش دیگری انجام دادند، که از جریان الکترولیز برای جابجایی یک کیسه لیمو استفاده می‌کند. این آزمایش باعث فشرده شدن لیموها و کمک به گرفتن آب‌ها می‌شود. البته این آزمایش و جریان برق تولیدی آن، برای خودروی مسابقه‌ای مفید نیست اما به هر حال تماشای آن سرگرم‌کننده است.

اما چگونه بیش از هزار لیمو می‌توانند در قالب باتری ساده، خودروی برقی فولکس‌واگن I.D. R را شارژ کنند؟ فولکس‌واگن یک باتری بزرگ برای رابر فرستاده است که می‌تواند جریان کمی به باتری ساده آن‌ها اضافه کند. همچنین آن‌ها از فناوری ترمز احیاکننده انرژی استفاده کردند که به کمک کودکان، مقداری انرژی برق تولید می‌کند. در این فرآیند که به کمک بازی کودکان انجام می‌شود، مقداری جریان برق تولید خواهد شد که شاید ایده جالبی باشد. 

اما حتی این میزان برق نیز برای شارژ خودروی برقی فولکس‌واگن I.D. R آن‌هم برای مسابقات پایکس پیک کافی نباشد. این‌جاست که رابر از انرژی خورشیدی به عنوان منبعی ایده‌آل برای تولید برق نام می‌برد. در ادامه آزمایشی برای تولید جریان برق از پنل خورشیدی نیز توسط رابر و به کمک کودکان انجام شد. 

پیش از تماشای ویدئو فراموش نکنیم که خودروی سوپراسپرت الکتریکی فولکس‌واگن I.D. R در رویداد صعود تپه پایکس پیک توانست رکورد جدیدی به نام خود ثبت کند. رومن دوماس راننده مشهور این تیم توانست در زمان ۷ دقیقه و ۵۷.۱۴۸ ثانیه، به رکورد سرعت جدیدی در مسابقات هیل کلایمب دست یابد.

ساخت باتری برای شارژ خودروی الکتریکی فولکس‌واگن I.D. R 

دانلود