مقایسه جک S5 و هایما S7: توربودارهای چینی

همیشه شتاب، قدرت و سرعت در خودرو حرف اول را می‌زند و نمی‌توان لذت فشردن پا بر روی پدال گاز را نادیده گرفت. این لذت باعث بوجود آمدن موتورهایی شد که با ابعاد کوچک، توانایی بالایی دارند. به این موتورها، توربوشارژر دار می‌گویند.

توربو شارژر به کمپرسوری گفته می‌شود که با افزایش توان مکش هوای ورودی توسط موتور، موجب احتراق و توربو لنس بهتر سوخت و در نتیجه افزایش قدرت پیشرانه می‌شود. بکارگیری توربوشارژر در موتورهای خودروهای چینی در سالهای اخیر بسیار گسترده شده بطوری که موتورهای بدون توربو در این کشور شانس فروش خوبی ندارند.

جک اس۵ را به‌نوعی می‌توان اولین خودروی چینی توربودار در ایران دانست که طرفداران زیادی را بسوی خود کشاند. این خودروی چینی باعث شد تا قشر متوسط جامعه که توانایی خرید زیر ۸۰ میلیون تومان (قبل از افزایش قیمت نجومی) را دارند، لذت رانندگی با خودروهای توربودار را لمس کنند. عرضه تقریبا موفق این خودرو باعث شد تا کمپانی‌های دیگر نیز به دنبال عرضه خودروهای توربودار باشند. همین سیاست باعث شد تا ایران‌خودرو بعد از گذشت مدت کوتاهی از عرضه هایما اس۷، نمونه دیگری از این خودرو را با موتور توربودار وارد بازار کند. امروز قصد داریم این ۲ خودرو را با هم مقایسه کنیم تا ببینیم کدام نمونه ارزش خرید بیشتری دارد. با ما همراه باشید…

طراحی ظاهری

JAC-S5-3

بدون شک جک اس۵ یکی از جذاب‌ترین خودروهای بازار ایران است اما حدود ۳ سال است که از عرضه این خودرو می‌گذرد و چهره آن کم‌کم در حال عادی و قدیمی شدن است. جک اس۵ بعنوان یک شاسی‌بلند کوچک، ظاهر آراسته‌ای دارد که هماهنگی بین بخش‌های مختلف آن ستودنی بوده که این به‌لطف وجود خودرویی به نام هیوندایی ix35 است.

ورودی هوای بزرگ با بخش‌های کرومی در نمای جلویی، بخشی از اجزای زیبایی بصری این خودرو هستند. چراغ های جلو کشیده و حجیم در کنار مه‌شکن‌های احاطه شده با نوار کرومی، بسیار خوب از آب درآمده‌اند. در نمای جانبی هم بخش بدی دیده نمی‌شود و لاستیک‌های ۱۷ اینچی با رینگ اسپرت مناسب اسپرت‌پسندان خواهند بود. بخش عقب در نمای ظاهری این خودرو، در راستای طراحی کلی شکل گرفته که هماهنگی بین بخش‌های مختلف آن وجود دارد.

dewlsarfhf

در طرف دیگر این مقایسه هایما وجود دارد که حریف چندان ضعیفی نیست و اگر بحث سلیقه در میان نباشد، چیز زیادی کمتر از جک اس۵ ندارد. نوع کلی فرم بدنه این خودرو شاید باعث شود طرفداران کم‌تری را نسبت به جک جذب کند اما در ظاهر هایما بخش‌های خوب زیادی وجود دارد. در نمای جلو چراغ‌هایی که با نواری از LED مزین شدند و به‌روزتر از چراغ‌های جک هستند.

جلوپنجره بزرگ اس۷ با رنگ کرومی در مقتدر نشان دادن این خودرو بسیار تاثیرگذار بوده که در کنار بدنه عضلانی، حس قدرت را منتقل می‌کند. در نمای جانبی بجز فرم بدنه، بخش بد دیگری دیده نمی‌شود. در بخش عقب نیز طراحی جدید و زیبایی را می‌توان مشاهده کرد و فرم چراغ‌ها نیز با تغییرات مثبت بهتر از قبل شده است.

اگر چه از مدت زمان عرضه اس۵ چندسالی بیشتر از مدل توربودار هایما می‌گذرد اما طرفداران زیاد جک نشان می‌دهند که طراحی ظاهری این خودرو برای آن‌ها جذاب‌تر از رقیب خود است و شاید به خودروی کرمان‌موتور اعتماد بیشتری نسبت به ایران‌خودرو دارند.

بخش داخلی

2

ckbf7l6lpb

در بخش طراحی داخلی هر ۲ خودرو از متریالی تقریبا برابر بهره می‌برند و پلاستیک سخت و بی‌کیفیت در هر ۲ دیده می‌شود اما نوع بکارگیری مواد داخلی با کیفیت متوسط در کنار مواد بی‌کیفیت در هایما کمی هوشمندانه‌تر است و از این جهت می‌توان این خودرو  را یک گام جلوتر دانست. از لحاظ طراحی داخلی باز سلیقه مطرح می‌شود اما نوع طراحی داشبورد هایما اس۷، گیرایی بیشتری دارد و می‌توان آن را بیشتر از جک اس۵ دوست داشت.

کابین اس۷ حس مدرنی بیشتری را القا می‌کند و برای یک خودروی خانوادگی بسیار مناسب است. ابعاد بزرگتر هایما نشان می‌دهد که شما با کابین جادارتری روبرو هستید و فضای بیشتری در اختیار شما قرار دارد مخصوصا در صندلی‌های عقب که سرنشینان بزرگسال احساس راحتی بیشتری خواهند کرد.

در بخش داخلی هایما اس۷، مزایای بیشتری نسبت به جک دارد که همین مسئله باعث برتری آن می‌شود.

بخش فنی

IB_S_CONTENT_DESCRIPTIONWRITER =

جک اس۵ مجهز به پیشرانه ۱۹۹۷ سی‌سی توربو با ۱۷۴ اسب بخار در دور موتور ۵۲۰۰ دور در دقیقه و ۲۶۵ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۲۰۰۰ الی ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. وزن این خودرو نیز ۱۵۴۵ کیلوگرم اعلام شده است. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد.

در مقابل هایما مجهز به پیشرانه ۱۷۹۵ سی‌سی توربو با ۱۷۰ اسب‌بخار قدرت در ۵۲۰۰ دور بر دقیقه است و گشتاور آن ۲۳۰ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور بر دقیقه است. گیربکس ۶ دنده اتوماتیک نیز برای اس۷ درنظر گرفته شده که ساخت کشور کره است و هر ۲ خودرو از موتورهای ساخت میتسوبیشی بهره می‌برند. وزن بیشتر هایما در مقابل قدرت کمتر نشان می‌دهد که عملکرد اس۵ از آن بهتر خواهد بود. همچنین از لحاظ کیفیت سواری بسیاری جک اس۵ را خودروی تیزتر و سرحال‌تری می‌دانند که سواری نسبتا نرمی دارد.

اختلاف قدرت بین ۲ خودرو به‌حدی نیست که بتوان گفت با هم تفاوت چشمگیری دارند، مخصوصا زمانی که شما در هایما اس۷ تجربه سواری با یک شاسی‌بلند واقعی‌تر را بدست آورد. ناگفته نماند که قدرت هایما در سایت‌های خارجی ۱۸۴ اسب‌بخار اعلام شده ولی ما در این مورد به دفترچه راهنمای خودرو در ایران مراجعه کردیم که عدد ۱۷۰ توسط ایران‌خودرو اعلام شده است.

تجهیزات

20160912112929-c67e_wm

جک اس۵ و هایما اس۷ از سطح تجهیزات تقریبا برابری بهره می‌برند که می‌توانید لیست تجهیزات این خودروها را در جدول زیر مشاهده کنید:

جک اس۵
هایما اس۷
سان روف، آینه‌های جانبی برقی همراه با گرمکن، آینه‌های جانبی تا شونده برقی، روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو، دارای دیمر (تنظیم کننده نور صفحه کیلومتر)، کامپیوتر سفری، صندلی چرمی، پوشش چرمی فرمان، تتظیم برقی صندلی راننده، مموری صندلی راننده، مجهز به گرمکن صندلی‌های جلو، مجهز به سیستم ISOFIX ،سیستم ضد سرقت، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز کمکی هیدرولیک HBA ،سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم پایداری الکترونیکی ESC، سیستم کنترل سرعت خودرو در سر پایینی HDC، سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی HAC، ترمز پارک برقی EPB، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو+کیسه هوای جانبی جلو (۴عدد)، اخطاردهنده فشار باد چرخ‌ها، فرمان برقی+Servomotor، قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در ۲ جهت، تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، چراغ‌های جلو مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزل، سنسور باران، گرمکن شیشه جلو، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید
کیسه هوای راننده و سرنشین و جانبی(۴عدد)، مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی ۷ اینچی‌، آیینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنمادار و گرمکن‌دار، ترمز دیسکی جلو و عقب، سامانه پایداری الکترونیکی (ESP)، ترمز ضدقفل (ABS+ EBD)، سامانه کمک ترمز (BAS)، سیستم کنترل کشش (TCS)، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور دنده عقب، قفل کودک، قفل اتوماتیک درب‌ها در سرعت، چراغ روشن در زمان باز بودن درب‌ها، سیستم ضد سرقت موتور، سامانه کنترل باد تایر (TPMS)، قطع سوخت به‌هنگام تصادف، تودوزی چرمی ۲رنگ،۶ بلندگو، فرمان MFC (دکمه های کنترل سیستم صوتی، کروز کنترل و بلوتوث بر روی فرمان)، شیشه جانبی دودی، ریموت کنترل قفل مرکزی، کامپیوتر سفری، چراغ روز، سان روف برقی، اسپویلر، دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید و سنسور باران، فرمان قابل تنظیم در ۴ جهت، صندلی راننده ۸ حرکته برقی، گرمکن‌دار و صندلی شاگرد ۴ حرکته دستی

قیمت و ارزش خرید

Haima-S7-2015

در حال حاضر هایما اس۷ با موتور توربو و سطح تجهیزات کامل از سوی ایران خودرو با قیمتی در حدود ۹۱ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد در حالی که جک اس۵ اتوماتیک قیمتی ۹۷ میلیون تومانی قیمت دارد. در اینکه قیمت هر ۲ محصول بیش از حد بالاست هیچ شکی وجود ندارد اما رشد غیر منتظره قیمت جک اس۵، باعث شده ارزش خرید این خودرو کم شود.

جک اس ۵ زمانی ارزش خرید داشت که قیمت آن برای مدل دنده دستی در حدود ۷۴ میلیون تومان بود. کیفیت مونتاژ خودروهای داخلی همیشه حرف و حدیث فراوانی داشته اما عیوب مونتاژی فراوانی در اس۵ دیده شده و خرابی سریع وسایل کمی آزار دهنده است. جک اس۵ بعنوان یک شاسی‌بلند ارزان قیمت می‌تواند مورد پسند قرار بگیرد اما زمانی که قیمت آن از ۱۰۰ میلیون تومان هم فراتر برود، خریدش منطقی نبوده و می‌توان انتخاب‌های بهتری داشت.

ایران‌خودرو نیز برای آنکه از غافله عقب نماند به سراغ هایمایی رفته که پیدا کردن تصاویر آن در سایت‌های خارجی نیز بسیار مشکل است و به‌نظر نمی‌رسد خودروی پر طرفداری در چین باشد و همین می‌تواند دلیل عرضه این خودرو در ایران باشد چرا که سود فراوانی برای خودروساز ایرانی خواهد داشت.  با توجه به اینکه هایما اس ۷ نیز تحفه‌ای تازه از راه رسیده است، طول عمر مفید و مشکلات احتمالی آن کاملا مشخص نیست. در کل اگر به‌دنبال یک خودروی خانوادگی با ابعاد بزرگتر و فضای بیشتر در عین حال قدرتی تقریبا برابر با جک اس۵ هستید، و جز خرید خودروی چینی راه دیگری ندارید، هایما اس۷ با پرداخت ۶ میلیون تومان کمتر، ارزش خرید بیشتری دارد.