پراستهلاک‌ترین شاسی بلندها و وانت ها در بازار جهانی

مدتی پیش بود که قابل اعتمادترین خودروهای فعلی بازار جهانی در کلاس‌های مختلف در زومیت معرفی شد. پس از معرفی قابل اعتمادترین‌ها، خودروهای سواری غیرقابل اعتماد نیز طبقه‌بندی شدند. در این مطلب اما غیرقابل اعتمادترین خودروهای کراس‌اور، شاسی‌بلند و وانت پیکاپ در بازار جهانی فهرست می‌شوند.

وانت رم / Ram

همانند مقاله‌های گذشته،‌ معیار طبقه‌بندی خودروهای غیرقابل اعتماد، داده‌های به‌دست آمده از پیمایش بیش از ۳۵ هزار مورد، توسط بنیاد JD Power است. کارشناسان این مؤسسه‌ی آمریکایی از ۳۵ هزار مالک خودروهای سه ساله در مورد وضعیت خودرو نظرسنجی کرده‌اند. برای اعتبار بیشتر، نتایج پیمایش JD Power با داده‌‌های نظرسنجی نشریه‌ی آمریکایی کانسیومر ریپورتس (Consumer Reports) یا به اختصار CR همپوشانی داده شده‌ است. تمام هفت خودروی این فهرست در بخش قابل اعتماد بودن تست‌های قوای محرکه‌ی بنیاد JD Power فقط دو ستاره از پنج ستاره دریافت کرده‌اند. همانطور که ذکر شد، داده‌های نظرسنجی CR نیز لحاظ شده است. کارشناسان CR رده‌بندی متفاوتی دارند؛ درواقع برای شناسایی غیرقابل اعتمادترین خودروهای کراس‌اور، شاسی‌بلند و وانت پیکاپ امتیاز «پایین‌تر از متوسط» در کنار دو ستاره‌ و حتی کمتر بنیاد JD Power و نشریه CR قرار گرفته است.

جیپ گرند چروکی

لازم به ذکر است که نتایج کلی به‌قدری که لازم است غیرقابل اعتمادترین مینی‌ون‌های بازار جهانی را معرفی نمی‌کند.درواقع فقط مینی‌ون دوج گرند کاروان با امتیازات متوسط به پایین و سه ستاره همراه شد که به دلیل معیار مشخص شده‌ی دو ستاره، نمی‌تواند واقعاً یک خودروی غیرقابل اعتماد باشد. همین مورد برای وانت پیکاپ‌های سبک (وانت‌های با ظرفیت بار کمتر از ۱۸۱۵ کیلوگرم) هم صدق می‌کند. نزدیک‌ترین مدل به معیار غیرقابل اعتماد بودن، وانت شورولت سیلورادو بود که در مجموع در بخش تجهیزات مکانیکی امتیازات خوبی گرفته است.

با این توضیحات، در ادامه هفت خودروی غیرقابل اعتماد بازارجهانی در کلاس‌های کراس‌اور، شاسی‌بلند و وانت پیکاپ معرفی می‌شوند.

۷- رم ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰

Ram / رم


قیمت پایه آخرین مدل: ۳۲ هزار و ۵۴۵ دلار – ۳۳ هزار و ۶۴۵ دلار

وانت پیکاپ‌های سنگین سری ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ برند آمریکایی رم (Ram) در رده‌بندی قابل اعتماد بودن بنیاد JD Power کمترین امتیازات ممکن را در برابر رقبای خود همچون محصولات شورولت، جی ام سی و فورد دریافت کرده‌اند. هر دو وانت پرطرفدار آمریکایی ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ بر اساس نتایج نظرسنجی نشریه‌ی CR، با مشکلات اساسی در بخش‌های سیستم تعلیق و سوخت‌رسانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وانت‌های رم سری ۱۵۰۰، ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ که نسل چهارم آن‌ها در سال ۲۰۰۹ عرضه شد و همچنان تا سال ۲۰۱۸ مدل‌های این نسل تولید می‌شود،برخلاف مشکلات قوای محرکه جزو پرفروش‌ترین وانت پیکاپ‌های بازار آمریکا هستند. به‌نظر می‌رسد که سری ۱۵۰۰ عملکرد بهتری داشته باشد.

۶- لندرور رنجرور اسپرت

لندرور رنجرور اسپرت / Land Rover Range Rover Sport


قیمت پایه آخرین مدل: ۶۶ هزار و ۷۵۰ دلار

شاسی‌بلند لوکس و بریتانیایی لندرور رنجرور اسپرت از سال ۲۰۰۴ در بازار جهانی فروخته می‌شود. نسل اول این شاسی‌بلند پرقدرت با توانایی‌های آف‌رود فوق‌العاده که مدتی به دلیل آلایندگی زیاد، مورد اعتراض طرفداران محیط زیست هم قرار گرفت به مدت ۹ سال تولید شد. سال ۲۰۱۳ بود که نسل دوم و فعلی رنجرور اسپرت در نمایشگاه خودروی نیویورک رونمایی شد. این شاسی‌بلند گران‌قیمت در بخش قابل اعتماد بودن قوای محرکه از بنیاد JD Power امتیاز پایینی گرفته اما در دیگر بخش‌ها متوسط ظاهر شده است. کارشناسان نشریه CR رنجرور اسپرت را با تنها یک ستاره قابل اعتماد بودن همراه کرده‌اند و البته این شاسی‌بلند لوکس را در فهرست ۱۰تایی غیرقابل اعتمادترین خودروهای سال ۲۰۱۷ قرار داده‌اند.

۵- اینفینیتی QX60

اینفینیتی / Infiniti QX60


قیمت پایه آخرین مدل: ۴۳ هزار و ۳۰۰ دلار

کراس اور لوکس QX60 اولین محصول اینفینیتی با ظرفیت هفت سرنشین است که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. QX60 به عنوان کراس اور برند لوکس و زیرمجموعه‌ی نیسان، همانند مدل پت‌فایندر که در این فهرست قرار دارد، از پلتفرم D نیسان استفاده کرده است. اینفینیتی ۴۰ هزار دلاری در بخش‌های قابل اعتماد بودن قوای محرکه، بدنه و کابین امتیاز کمتر از متوسط و تجهیزات رفاهی و داخلی امتیاز متوسط از متخصصان JD Power گرفته است. از نظر کارشناسان CR این کراس‌اور خانوادگی به دلیل مشکلات اساسی در گیربکس و سیستم انتقال قدرت، اصلا قابل اعتماد نیست و دو ستاره بیشتر نمی‌گیرد.

۴- نیسان پت‌فایندر

Nissan Pathfinder / نیسان پت‌فایندر


قیمت پایه آخرین مدل: ۳۱ هزار و ۴۰ دلار

پت‌فایندر (Pathfinder) شاسی‌بلند و کراس‌اور شناخته شده‌ی نیسان است که در طول چهار نسل از عرضه آن، دوبار بین شاسی یکپارچه و مستقل تعویض انجام داده است. نسل چهارم و فعلی پت‌فایندر که در سال ۲۰۱۷ فیس‌لیفت شد، همانند نسل دوم از شاسی یکپارچه استفاده می‌کند و در کلاس کراس‌اور سایز متوسط قرار می‌گیرد. نیسان پت‌فایندر در بخش‌های قوای محرکه، بدنه و کابین امتیاز کمتر از متوسط و در بخش تجهیزات رفاهی و کابین امتیاز بالا از JD Power دریافت کرده است. کارشناسان نشریه‌ی CR قابل اعتماد بودن پت‌فایندر را در یک ستاره خلاصه کرده‌اند. مشکلات اساسی گیربکس نیسان پت‌فایندر عامل اصلی امتیاز پایین CR  عنوان شده است.

۳- جیپ گرند چروکی

جیپ گروند چروکی / Jeep Grand Cherokee


قیمت پایه آخرین مدل: ۳۰ و ۶۹۵ دلار

جیپ گرند چروکی (Grand Cherokee) که تا به‌امروز چهار نسل از آن همیشه با شاسی یکپارچه عرضه شده است، سه نسل در کلاس شاسی‌بلندها بود تا در سال ۲۰۱۱ و با رونمایی نسل چهارم و فعلی، به کلاس کراس‌اورهای سایز متوسط وارد شود. متخصصان JD Power قابل اعتماد بودن گرندچروکی را در بخش‌های قوای محرکه و تجهیزات رفاهی و کابین با امتیازات پایین و در بخش بدنه و کابین با امتیاز متوسط همراه کرده‌اند. پایین‌ترین امتیازات مجموع قابل اعتماد بودن کارشناسان نشریه CR شامل حال کراس‌اور جیپ شده است.

۲- جیپ چروکی

Jeep Cherokee / جیپ چروکی


قیمت پایه آخرین مدل: ۲۴ هزار و ۶۹۰ دلار

مدل چروکی به عنوان نماینده‌ی یکی از قبایل سرخ‌پوست آمریکا تا رسیدن به نسل پنجم در سال ۲۰۱۴ در کلاس‌های مختلفی تولید شد. چروکی مدل ۲۰۱۹ کراس اور کامپکتی است که با قابلیت‌های آف‌رود مشهور جیپ همراه می‌شود. با این‌حال مدب سه سال پیش چروکی در در تمام بخش‌های به‌جز بدنه و کابین کمترین امتیازات تست‌های قابل اعتماد بودن JD Power را به خود اختصاص داده است. از نظر کارشناسان نشریه CR جیپ چروکی مدل ۲۰۱۴ کاملاً غیرقابل اعتماد است اما با دادن دو ستاره به مدل ۲۰۱۷، چروکی پیشرفت کرده است. بزرگ‌ترین مشکلات فنی چروکی در گیربکس و سیستم انتقال قدرت آن گزارش شده‌اند.

۱- شورولت ساب اوربان – جی‌ام‌سی یوکان XL

شورولت ساب اوربان / Chevrolet Suburban


قیمت پایه آخرین مدل: ۵۰ هزار و ۲۰۰ دلار – ۵۱ هزار و ۸۰۰ دلار

شاسی‌بلند بزرگ و طویل شورولت ساب اوربان (Suburban) یکی از قدیمی‌ترین محصولات برند آمریکایی شورولت و درواقع قدیمی‌ترین مدل درحال تولید بوده که از سال ۱۹۳۵ تا نسل یازدهم آن در سال ۲۰۱۵ تولید شده است. ساب اوربان در طول این یازده نسل در برندهای مختلفی چون هولدن، پلیموث و جی‌ام‌سی به تولید رسیده است. این مدل در برند جی‌ام‌سی با عنوان یوکان XL در حال فروش است. شورولت ساب اوربان کمترین امتیازات تست‌های JD Power را دریافت کرده است؛ البته برادر دوقلوی آن یوکان XL در پیمایش JD Power شرکت داده نشده است. کارشناسان نشریه CR اما هر دو مدل را مورد توجه قرار دادند تا فقط یک ستاره قابل اعتماد بودن به شاسی‌بلندهای غول‌پیکر آمریکایی اختصاص داده شود.