چگونه بدون هیچ سرمایه‌ای کسب‌ و کار خود را رونق ببخشیم

کاگ اشپاتز، متخصص برنامه‌ریزی راهبردی، کار آفرین، مدیر اجرایی در اسپیس تویین (Spacetwin) و مبتکر در زمینه‌ی بازاریابی دیجیتال است. در این مقاله او به شما کمک خواهد کرد کسب‌و‌کار خود را با وجود مشکلات فراوانی همانند نداشتن سرمایه و بازار فروش راه بیندازید. پس با اشپاتز همراه باشید تا راز‌های چیره‌ شدن بر این مشکلات را برای شما فاش کند:

آیا تا به حال فردی را دیده‌اید که ادعای داشتن ایده‌ای بسیار پر‌ارزش دارد ولی تا به‌حال هیچ اقدام عملی برای ساختن آن نکرده است؟ یا افرادی که به دلایل مختلف و مشکلات روزمره از عملی کردن ایده‌های خود دست کشیده‌اند؟ اگر چنین فردی در گروه شما است، به هیچ وجه اجازه ندهید عقاید آن فرد شما را از رسیدن به آرزوهایتان دور کند. اگر خودتان چنین ویژگی دارید، پس زمان آن رسیده است که دست به عمل بزنید. بهانه‌ها، تنها موانعی هستند که افراد به دلیل نداشتن تلاش کافی می‌تراشند.

موفقیت بعد از شکست

نداشتن پول یا سرمایه… راه‌حل این جا است!

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که فکر می‌کنند نداشتن پول یا سرمایه مشکلی جدی است، پس وقت آن رسیده که تفکر خود را تغییر دهید. اگر می‌خواهید یک‌شبه به پول برسید، نکته‌ای که در ادامه خواهد آمد، برای شما مفید نخواهد بود؛ در عوض نکته‌ای است که شما را از آوردن بهانه جلوگیری می‌کند.

بدیهی است که شما نمی‌توانید به حرف‌هایی که اطرافیانتان مبنی بر خرید کالای‌ شما یا حمایت از تجارت شما می‌زنند، تکیه کنید و کسب‌و‌کار خود را شروع کنید. به یاد داشته باشید که تجارت به مثابه فرزند شما است و غذای این فرزند برای زنده ماندن و رشد، فقط پول است. اگر این گونه است؛ چرا از همان ابتدا کسب‌و‌کار خود را بدون سرمایه اولیه راه می‌اندازید؟

money

زمانی من با یکی از همکارانم که درزمینه پیش‌بینی خودکار حوادث تخصص داشت، تیمی تشکیل دادم و از تجربیات او در زمینه بازاریابی دیجیتال استفاده کردم. ما دوره‌ای تشکیل دادیم که بسیار موفق بود و در نهایت تبدیل به اپلیکیشنی شد که سبب همکاری انجمن ملی با صنعت شد. هیچ کدام از این موفقیت‌ها از طریق سرمایه‌ی اولیه نبود. همه‌ی این موارد از طریق برگزاری آن دوره بود. در ادامه سه نکته‌ی مهم که سبب موفقیت تیم ما شد را برایتان آورده‌ام:

۱. یادگیری در هر زمان و مکان

زمانی که سرمایه‌ای برای استخدام دیگران ندارید، باید تبدیل به فردی شوید که تمام وقت در حال یادگیری است تا بتوانید ایده‌ی خود‌ را به واقعیت تبدیل کنید. صرف نظر از وضعیت خوب یا بد صنعت، یادگیری بازاریابی، فروش و شبکه‌سازی می‌تواند شروعی خوب باشد. بدون این مرحله، شما نمی‌توانید بفهمید که آیا ایده‌ی شما واقعا غیر عملی است یا اینکه به اندازه‌ی کافی یاد نگرفته‌اید.

یادگیری

۲. ایده‌تان را عملی کنید

در مورد چیزی که انجام می‌دهید، هر نکته‌ای را یاد بگیرید و سؤال‌ها، جواب‌ها و تمام مشکلات در آن زمینه را موشکافی کنید. با مشتریان صحبت کنید و ایده‌ی خود را با دیگران مطرح کنید تا بتوانید تمام جوانب کار را بفهمید.

new idea

 ۳. مانند کش انعطاف‌پذیر باشید!

یکی از مهم‌ترین فواید نساختن کامل ایده‌تان، این است که می‌توانید در قسمت‌های مورد نظر تغییر لازم را بدهید. برای مثال، زمانی که شما در حال بررسی طرح خود هستید، می‌توانید افراد زیادی را در صنعت مد نظر بیابید که انتظار موارد زیادی را از کالای شما دارند و این درحالی است که شما آن‌ها را لحاظ نکرده بودید. به مشتریان خود گوش دهید و چیزی را به آن‌ها بدهید که به آن نیاز دارند.

سعی کنید با افراد زیادی در ارتباط باشید تا بتوانید خدمات یا کالایتان را با قیمت مناسب، ارائه دهید. در مورد تیم خودمان، متوجه شدیم که بیشتر سازمان‌ها برای دوره‌هایی که مرتبط با توسعه شرکت است، هزینه‌ای زیاد می‌پردازند. ما با تحقیق بیشتر در مورد مواردی که افراد در حال یادگیری بودند و با ارائه‌ی دوره‌ها با قیمت پایین‌تر و به‌صورت پیش‌فروش، توانستیم به ارائه‌ی بهتر خدماتمان بپردازیم. زمانی که ایده شما عملی شد، آزمایش شد و افراد مختلف از آن استفاده کردند، بعد از آن زمان افزایش قیمت فرامی‌رسد. همه را از نقشه و ایده‌ی خودتان باخبر سازید. ما می‌دانستیم که قیمت ما در آینده دوبرابر خواهد شد و می‌دانستیم که می‌توانیم آن را به دست آوریم. از این استراتژی به‌عنوان انگیزه‌ای برای ترغیب مشتریان برای زودتر شرکت کردن در دوره‌هایتان استفاده کنید.

business

روش‌های جایگزین برای یافتن سرمایه اولیه

اگر واقعا ایده شما به سرمایه‌ اولیه زیادی نیاز داشته باشد، در آن صورت راه حل چیست؟ یک راه این است که از ایده‌ای شروع کنید که به هزینه‌ی کمی نیاز دارد و زمانی که به اندازه‌ی کافی کسب‌و‌کارتان رشد کرد، ایده‌ي بزرگتان را عملی کنید.

راه دیگر، استفاده از روش کراودفاندینگ (crowdfunding) است. در این روش، از طریق جمع‌آوری مقدار اندکی پول در قالب پیش‌فروش به تعداد زیادی از افراد و اغلب به‌صورت اینترنتی،‌ سرمایه مور دنیاز برای پروژه تأمین می‌شود. برای مثال، یک بازی اینترنتی با استفاده از همین روش در سال ۲۰۱۲ توانست به تکامل خود ادامه دهد و تاکنون توانسته است ۱۵۹ میلیون دلار سرمایه جمع کند؛ حتی می‌توانید از پلت‌فرم‌های رایگان استفاده کنید و مقداری از سود را به آن‌ها اختصاص دهید. برای مثال، کیک‌استارتر (Kickstarter) یکی از این پلت‌فرم‌ها است که توانسته تاکنون برای کار‌آفرینان ۲۰ میلیون دلار سود‌آوری داشته باشد.

آیا می‌توان به نتیجه رسید؟

حتی با وجود پشتیبانی مالی، موفقیت در به ثمر رساندن ایده‌ها کار دشواری است. شما می‌توانید بهترین ایده را داشته باشید، اما بدون تلاش، کوشش و صرف وقت برای ایده‌تان، احتمال موفقیت بسیار کاهش می‌یابد. صرف‌ نظر از اینکه ایده‌ی شما چه چیزی است، مطمئن شوید که این ایده به مردم کمک می‌کند. تمرکزتان روی بهبود زندگی دیگران باشد و مطمئن باشید که کسب‌و‌کارتان حتما رشد خواهد کرد.