۶ دلیل برای آنکه بدانید گوشی‌های ایسوس هیچ‌گاه موفق نمی‌شوند!

برند تایوانی ایسوس را بایستی یکی از شرکت‌های موفق در بخش سخت‌افزار و همچنین عرضه نوت‌بوک دانست که با دارا بودن سهم مناسبی از بازار جهانی و همچنین ایران، توانسته برای خودش اعتباری را به‌دست بیاورد.

پس از گسترش روز افزون مارکت در بخش گوشی‌های هوشمند، این شرکت برای آنکه از قافله سود چنین بخشی عقب نماند، تصمیم گرفت تا به صورت جدی وارد این عرصه شود و با آنکه در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ هم تعدادی گوشی موبایل را عرضه کرده بود اما این بار به‌صورت منظم و با محصولاتی چون پدفون و ارایه گسترده تبلت‌ها، خودش را به یکی از رقبای اصلی بازار بدل نمود.

در زمانی که بازار تبلت‌ها در حال پا گرفتن بود، ایسوس توانست به لطف تنوع زیاد در این بخش، سهم مارکت زیادی را نصیب خودش کند و علی‌رغم وجود مشکلات بسیار زیاد به‌خصوص در بین کالاهای پدفون، فروش خوبی را تجربه کرد.

اما رفته رفته و با کمرنگ شدن تبلت‌ها، این کمپانی تمرکز اصلی خودش را بر روی گوشی‌های موبایل گذاشت و سری ذن‌فون در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. عرضه سه مدل ذن‌فون ۴، ذن‌فون ۵ و ذن‌فون ۶ در بدو کار، نشان از عزم جزم این شرکت برای موفقیت در بازار داشت.

اما هرچه گذشت، چه در سطح جهانی و چه در داخل کشورمان، ایسوس نشانی از درخشان بودن قسمت‌های دیگر خودش همچون سخت‌افزار را در کالای موبایل بروز نداد و در مواجهه با رقیبان، یک گام عقب‌تر ماند. همچنین برای آینده محصولات این شرکت هم نمی‌توان کورسوی امیدی را دید و به‌نظر می‌رسد به‌عنوان یک برند درجه دوم در بین بزرگان، تنها به بخش کوچکی از مارکت معطوف خواهد شد.

حال در ادامه می‌خواهیم به شما ۶ دلیل را بگوییم تا بدانید چرا گوشی‌های ایسوس در بازار موفق نخواهند بود.

۱- طراحی‌های زشت، تکراری و تهی از تنوع!

اگر تا به‌حال گوشی‌های ایسوس را در دستان خودتان گرفته باشید، وجود حاشیه‌های بسیار زیاد در بالا و پایین نمایشگر، وزن نسبتا بالا، طراحی بسیار ساده و در عین حال زشت آن‌ها، سبب می‌شود تا هیچ نظر مثبتی درباره این محصولات پیدا نکنید!

در روزگاری که کمپانی‌های پیشرو چون سامسونگ و اپل اقدام به تولید گوشی‌هایی با کم‌ترین حاشیه می‌کنند و حتی شیائومی محصولاتش را به سمتی می‌برد که طراحی زیبای آن‌ها سبب فروش بالایش می‌شود، جدیدترین پرچم‌دار ایسوس که به‌تازگی هم عرضه شد، هیچ نشانی از مزایای طراحی ندارد.

نگاهی کوتاه به سری ذن‌فون ۴ با وزن زیاد، حاشیه بسیار و طراحی تکراری به‌خوبی نشان می‌دهد که حداقل در این بخش، شما هیچ چیز متفاوت و دوست داشتنی را نخواهید دید. جالب است بدانید در شرایطی که سازندگان اقدام به حذف کلید هوم در جلوی گوشی می‌کنند، ایسوس تازه چنین کلیدی را بر روی محصولاتش کار گذاشته است!

۲- نام‌گذاری‌های عجیب و گیج کننده!

زمانی که نخستین محصولات ذن‌فون با عددهای ۴ و ۵ و ۶ معرفی شد، فلسفه این کار به اندازه نمایشگر گوشی وابسته بود که برای بسیاری این روش منطقی به نظر می‌رسید و بدان عادت کردند. حتی در سال ۲۰۱۵ هم این کار با ارایه مدل‌های جدید با همین روش ادامه یافت اما ناگهان ایسوس تصمیم به تغییر روش کار خود آن‌هم به عجیب‌ترین شکل ممکن گرفت!

در واقع پس از این مدل‌ها تازه گوشی‌های ذن‌فون اولیه متولد شدند و پس از آن نوبت به ذن‌فون ۲ رسید و جالب اینجاست پرچم‌دار جدید این کمپانی که ذن‌فون ۴ نام دارد، با ضعیف‌ترین محصول این کمپانی در سال ۲۰۱۴ هم‌نام است و در واقع تغییر سبک در نام‌گذاری محصولات سبب شده تا یک سردرگمی عجیب برای خریدار ایجاد شود و حال اگر قرار به ارایه محصولات آینده با نام‌های ذن‌فون ۵ و دن‌فون ۶ باشد، دقیقا این پروسه تکرار برای محصولات بعدی نیز تکرار خواهد شد.

البته به غیر از این تشابه غیر حرفه‌ای که در کم‌تر کمپانی معتبری می‌توان مشابهی برای آن یافت، پسوندهای بسیار زیاد هم بر گیج شدن کاربر می‌افزاید! نام‌هایی چون دلوکس، لیزر، زوم و پس از آن استفاده از واژه‌های پرو و GO که مکس و سلفی هم بدان افزوده شد، نشان می‌دهد که رویه درستی برای استفاده از اسامی وجود ندارد. جالب است بدانید یکی از جدیدترین محصولات این کمپانی که چند هفته پیش معرفی شد، ذن‌فون V (وی) نام دارد که اصلا مشخص نیست در چه سگمنت و یا رده‌ای از محصولات این کمپانی قرار خواهد گرفت!

۳- تکیه بر اعداد و خالی از خلاقیت!

اگر نگاهی به دپارتمان ایسوس در بخش‌هایی چون مادربرد و کارت گرافیک بیندازیم، انواع و اقسام فناوری‌هایی را می‌بینیم که این کمپانی را در زمره پیشتازان بازار قرار می‌دهد اما در بخشی چون موبایل، این شرکت تقریبا هیچ حرف تازه‌ای نداشته و تنها یک  دنباله رو در میان سایر شرکت‌هاست!

البته ایسوس تلاش کرده همیشه با بازی کردن با اعداد چون بیشترین میزان رم یا حجم باتری، برای خودش اعتبار بخرد اما در بازاری که این روزها خلاقیت دیگر فراتر از اعداد نمادین و بدون کاربرد سخت‌افزاری قرار دارد، هیچ توجهی به ایسوس جلب نخواهد شد مگر آنکه حرفی واقعی و متفاوت داشته باشد.

تنها نگاهی به محصولات جدید این کمپانی که تازه دوربین دوگانه را بر روی برخی از تلفن‌های همراهش عرضه کرده، به‌خوبی نشان می‌دهد نبایستی چشم امید بر روی خلاقیت و یا ارایه کالای جدید از این شرکت داشت! حتی ایسوس در حد کمپانی‌ای چون پن‌تک هم نبوده تا با طراحی خاص و لوازم جانبی منحصر به‌فرد، بخواهد کمی تفاوت را چاشنی کالاهایش کند.

۴- رابط کاربری که هنوز خام است!

این روزها که تمرکز سازندگان بر روی بالا بردن قابلیت‌های اینترفیس گوشی‌های خودشان قرار دارد، ایسوس همچنان یکی از ابتدایی‌ترین رابط‌های کاربری را بر روی چهره محصولاتش کشیده است.

در ابتدای ورود گوشی‌های این کمپانی به بازار، رسما با همان اندروید خام طرف بودیم که پس از مدت زمانی ایسوس تصمیم گرفت تا با ارایه ZenUI بازی را عوض کند اما تنها یک مقایسه ساده با محصولات پخته سایر شرکت‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد شما با یک اینترفیس خسته کننده طرف هستید که نه‌تنها جذابیت چندانی ندارد، بلکه به‌روزرسانی‌های چندان زیادی هم برای سیستم عامل آن ارایه نمی‌شود.

۵- ایرادات زیاد و مشکلات رنگارنگ

تنها کافی است که سری به فروم‌های خارجی و یا مشتریان گوشی‌های ایسوس بزنید تا متوجه شوید که محصولات این شرکت، ایرادات فراوانی را با خود به همراه دارند و اگر گوشی ایسوس شما تا به حال مشکلی گریبانگیرش نشده، پس شانس با شما یار است!

از ایرادات مطرح شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که البته بسته به مدل گوشی می‌تواند متفاوت باشد.

  • شارژ نشدن باتری گوشی تا انتها
  • غیرفعال شدن ویبره گوشی
  • ارور دادن سیم کارت
  • قطع شدن ناگهانی اتصال وای‌فای
  • مشکلات اتصال با دیتای سیم‌کارت
  • قطع شدن صدای آلارم و نوتیفکیشن‌ها
  • خاموش نشدن صدای شاتر دوربین در هنگام عکاسی

۶- عرضه دیر هنگام در ایران

این مورد مربوط به مارکت کشورمان است که سبب می‌شود تا کاربران به دلیل عرضه دیرهنگام محصولات این کمپانی، رغبت چندانی به تهیه محصولات آن نداشته باشند. بالاخره در مارکتی که سرعت پیشرفت رقبا بسیار زیاد است، قاعدتا عرضه دیرهنگام یک محصول خود دلیلی برای عدم موفقیت آن خواهد بود.

جالب است بدانید که محصولات سری ذن‌فون ۳ در اوایل تیرماه امسال و در فاصله ۲ ماه مانده به معرفی ذن‌فون ۴، به‌صورت رسمی وارد بازار شدند و با توجه به معرفی جهانی آن‌ها در آبان ماه سال گذشته، چنین فاصله زیادی به‌جز ناتوانی واحد موبایل این شرکت در ایران برای عرضه به‌موقع این محصول، هیچ نشان دیگری ندارد.

البته از آنجایی که تیم مدیریت ایسوس موبایل (و حتی واحدهای دیگر آن) در کشور به تناوب تغییر می‌کند، قاعدتا سیاست‌های آن هم دچار تغییر می‌شود، پس وجود این همه تاخیر و حضور کمرنگ که منتهی به پشتیبانی و فروش ضعیف هم خواهد شد، امری دور از ذهن نخواهد بود.