۸ دلیل برای آنکه لیفان ۶۲۰ را نخریم!

در سال‌های گذشته تولیدکنندگان داخلی به دلیل تشدید تحریم‌های اقتصادی مجبور شدند تا با شرکایی از دیار اژدها دست به همکاری زده و خودروهایی را تولید کنند که آینده و گذشته آن‌ها برای مشتریان ایرانی کاملا مجهول بود. کرمان‌موتور پیشتاز تولید خودروهای چینی شد و یکی از اولین چینی‌های این شرکت خودروی لیفان ۵۲۰ از یک کمپانی ناشناخته شرقی بود.

۵۲۰ در ابتدا با اقبال مناسب مشتریان ایرانی مواجه شد؛ اما پس از گذشت اندک زمانی مشخص شد که ۵۲۰، خودروی مناسبی برای تولید در ایران نبوده و حتی کمپانی مادر هم دیگر راضی به تولید آن نیست؛ زیرا مردم چهره، قدرت و البته کیفیت آن را نمی‌پذیرند؛ لذا تولید آن متوقف شد و کرمانی‌ها به سراغ لیفان ۶۲۰ با یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری رفتند. لیفان ۱٫۶ لیتری با اقبال مشتریان ایرانی مواجه شد و همین موضوع باعث گردید که کرمانی‌ها یک پیشرانه ۱٫۸ لیتری را جایگزین پیشرانه قبلی کرده و لیفان ۶۲۰ تلنت را معرفی کنند. لیفان ۱٫۸ لیتری در ابتدا روزهای خوبی را سپری کرد؛ اما گذشت زمان، بروز مشکلات فنی و عرضه رقبایی تازه نفس در بازار ایران نفس کشیدن را برای او سخت کرد؛ به طوری که این روزها کمتر نام لیفان ۶۲۰ را می‌شنویم و ظاهرا خاطره آن از ذهن ایرانی‌ها پاک شده است.

34

با این حال هنوز هم این خودرو نفس کشیده و به دنبال راه فراری در بازار پرهیاهوی ایران است؛ اما مشکلاتش نسبت به سایر رقبا اجازه نفس کشیدن به لیفان را نمی‌دهد؛ چه برسد به آنکه لیفان فکر قدرت‌نمایی در بازار ایران را داشته باشد! مشکلات مذکور عاملی شد تا مشتریان داخلی دیگر به سراغ لیفان ۶۲۰ نروند و کم‌کم از لیفان چهره بدی در ذهن ایرانی‌ها خلق شد. اکنون فرصت مناسبی است تا نگاهی به مشکلات لیفان ۶۲۰ و دلایل نخریدن این خودرو بی‌اندازیم. با ما همراه باشید.

توقف تولید

25

همان‌طور که در مقدمه مقاله ذکر کردیم؛ لیفان ۶۲۰ به دلیل عدم استقبال مشتریان ایرانی خیلی زود چمدان‌های خود را بست و از بازار ایران خداحافظی کرد. کرمان‌موتور تلاش زیادی برای پیدا کردن راهی برای تنفس بهتر لیفان ۶۲۰ انجام داد؛ ولی نتیجه‌ای نگرفت و دست آخر با اعلام توقف تولید این محصول دل صاحبان اندکش را شکست.

جالب اینجاست که پس از توقف تولید لیفان ۶۲۰ شاهد عرضه مدل‌های ۹۴ تا ۹۵ این خودرو توسط برخی از شرکت‌های لیزینگی بودیم؛ که این یعنی انبارهای کرمان‌موتور از هرگونه لیفان ۶۲۰ خالی شده و به شکل کاملا مجلسی و آوازگونه شعار “بری دیگه بر نگردی” را سر داده‌اند! بنابراین شما فقط باید مدل‌های دسته دوم لیفان ۶۲۰ را خریداری کنید که اصلا معقول و به‌صرفه نیست.

خدمات پس از فروش

12

اما کرمان‌موتور تعداد زیادی خودروی لیفان ۶۲۰ را تولید کرده و ناچار است تا خدمات پس از فروش این خودروی چینی را به عهده بگیرد. اما فغان از خدمات! در این رابطه تجربه شخصی نگارنده بسنده کرده و اینجانب به شما می‌گویم که اگر مثلا خودروی لیفان ۶۲۰ شما دچار مشکل فنی و… شود باید فاتحه آن را بخوانید!

دلایل زیادی برای این فاتحه خوانی وجود دارد که به یک نمونه آن اشاره می‌کنیم. فرض را بر این بگیرد که خودروی شما به یک قطعه بسیار حیاتی محتاج شده و با توجه به عدم تولید این خودرو در ایران امکان تامین قطعه اصلی نیست؛ بنابراین عزیزان زحمتکش کرمان‌موتوری به سراغ خودروهایی مانند پژو ۴۰۵ و یا سمند رفته و قطعه مورد نظر را از دل آنها خارج کرده و با اندکی تراش‌کاری، فشار و زور آن را به عنوان قطعه جدید خودروی شما جا می‌زنند! حالا به نظر شما خودروی عزیزتان مثل سابق عمل خواهد کرد!

کیفیت رنگ

4

درباره کیفیت رنگ محصولات کرمان‌موتور حرفی نزنیم بهتر است؛ چون به قدری ما و سایر نشریات مکتوب و مجازی به این مشکل اشاره کرده‌ایم که دیگر خسته شده و نفسمان بریده است! توجه داشته باشید که رنگ خودرویی مانند پراید را می‌توانید به صورت سه پوششه سفارش دهید؛ آن هم با یک کیفیت معقول! اما در کرمان‌موتور خبری از پوشش نیست! رنگ را مالیده و تحویل خلق الله داده‌اند. به همین سادگی!

کیفیت قطعات

1

در این‌‌باره از بحث درباره کیفیت قطعات فنی و پیشرانه لیفان ۶۲۰ خودداری کرده و قضاوت در این رابطه را به متخصین اهل فن می‌سپاریم و شما را دعوت می‌کنیم تا سری به تعمیرگاه‌ها و یا مراکزی که خودروهای چینی را تعمیر می‌کنند بزنید! اما درباره کیفیت قطعات داخلی و مواد به کار رفته در این قسمت باید بگوییم که سطح انتظارات از لیفان ۶۲۰ را پایین‌تر بیاورید. کیفیت قطعات در محیط داخلی لیفان ۶۲۰ بسیار پایین بوده و به خوبی صداگیری نشده و خیلی راحت می‌توانید با سطح جاده ارتباط برقرار کنید! البته منکر آپشن‌های عزیز لیفان ۶۲۰ و فواید آنها نیستیم؛ اما صفحه نمایشی که مدام هنگ کند و تاچ ضعیفی داشته باشد به چه درد راننده می‌خورد؟

صدای موتور

همان‌طور که گفته شد؛ محیط داخلی لیفان ۶۲۰ به‌خوبی صداگیری نشده و می‌توانید به راحتی با سطح جاده ارتباط عاطفی برقرار کنید! اما این پایان کار نیست و شما برای برقراری ارتباط با سطح جاده باید از روی یک هیولای پر سر و صدا عبور کنید. حقیقت این است که پیشرانه لیفان ۶۲۰ واقعا پر سر و صداست و در سرعت‌های بالا امان راننده و سرنشینان آن را می‌برد.

سیستم تهویه

2

لیفان ۶۲۰ از سیستم تهویه ضعیفی برخوردار بوده و کولر و بخاری این خودرو قدرت پرتاب مناسبی ندارد. به این ترتیب باید قبول کرد که لیفان ۶۲۰ برای استفاده در مناطق گرمسیری خودروی خوبی نیست و در صورت استفاده از این خودرو در آب و هوای سرد باید مراقب سلامتی خود باشید!

تعویض دنده

دریچه پدال گاز لیفان ۶۲۰ برقی بوده و همین موضوع باعث شده است که تعویض دنده در این خودروی چینی به کندترین شکل ممکن صورت بگیرد. این موضوع کمی نگران کننده است و اعصاب رانندگان لیفان ۶۲۰ را با خاک یکسان می‌کند!

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق لیفان ۶۲۰ از یک ضعف بسیار عجیب رنج می‌برد و آن هم یکپارچه بودن سیستم تعلیق عقب این خودرو است. در این باره باید بگوییم که اگر با یک دستگاه لیفان ۶۲۰ و به همراه سایر اعضای خانواده برروی یک دست‌انداز بزرگ بروید؛ احتملا چرخ‌های عقب، به سپر و یا گلکیرهای خودروی شما برخورد می‌کنند!

و…

لیفان ۶۲۰ مشکلات فراوانی دارد و به قدر کافی ادله مستند و بسیار محکمه پسندی وجود دارد که شما را از خرید آن منصرف کند! هم اکنون تنها می‌توان مدل‌های دسته دوم و قدیمی لیفان ۶۲۰ را در بازار ایران تهیه کرد که باتوجه به استهلاک آن‌ها و البته مشکلاتی که ذکر کردیم، خرید آن را توصیه نمی‌کنیم؛ اما باید به این نکته اشاره کرد که می‌توان با پرداخت هزینه‌های اضافی برخی از مشکلات مذکور را حل کرده و یا کاهش داد؛ که البته آن هم به دل و جیب پر پول خریداران لیفان ۶۲۰ بستگی دارد!