افزایش درآمد مایکروسافت از سرویس‌های ابری

شرکت مایکروسافت با انتشار آمار و ارقام سه‌ماهه چهارم سال مالی، از کسب درآمد کل 22.6 میلیارد دلاری خبر داده که از این میزان، 5.48 میلیارد دلار درآمد خالص بوده است. مهم‌ترین نکته در گزارش مالی این شرکت، افزایش چشمگیر درآمدهای حاصل از سرویس‌های ابری است. به گزارش وب‌سایت Theverge، درآمدهای حاصل از بخش سرویس ابری Azure این شرکت در مقایسه با سال گذشته بیش از 100 درصد افزایش یافته و میزان استفاده کاربران از این سرویس نیز به دوبرابر رسیده است. این افزایش درآمد و استقبال کاربران از سرویس‌های ابری مایکروسافت باعث شده این شرکت ضررهای خود در بخش رایانه‌های شخصی که درآمد آن با کاهش 4 درصدی همراه بوده و یا بخش گوشی‌های همراه که حالا با 70 درصد کاهش درآمد چالش‌ برانگیز شده را به‌خوبی جبران کند.

ساتیا نادلا مدیر اجرایی مایکروسافت در این خصوص می‌گوید که سال گذشته مقطع زمانی تاثیرگذار چه در ایجاد تحول در شرکت ما و چه در تعامل با مشتریانی بود که آنها نیز تحولات دیجیتالی مخصوص به خود را رقم زدند. سرویس‌های ابری مایکروسافت با رشد قابل توجه در بخش مشتریان روبرو شده و ما همه تصمیم داریم تا به فرصت‌های جدیدی در سال پیش رو برسیم.

اگرچه بخش گوشی‌های هوشمند مایکروسافت عملکرد ناامیدکننده‌ای را به ثبت رسانده اما درآمدهای بدست آمده از سرویس‌های سرفیس و ایکس‌باکس، چشم‌انداز روشنی را پیش روی مایکروسافت قرار داده است.درآمد ردموندی‌ها از سرفیس در مقایسه با سال گذشته 9 درصد افزایش یافته و میزان استفاده از ایکس‌باکس لایو نیز 33 درصد بیشتر شده است. Amy Hood مسئول امور مالی مایکروسافت در این خصوص می‌گوید که در این سال مالی سرمایه‌گذاری ما روی نوآوری و توسعه حضور در بازارهای جغرافیایی و حوزه‌های مربوط به محصولات کلیدی بوده است. من از عملکرد تیم فروش و شرکایمان در این سه‌ماهه مالی رضایت کامل دارم و تلاش آنها پایانی قدرتمند را برای ما رقم زد.

کسب‌وکار در حوزه ارائه سرویس‌های پردازش ابری در چند سال گذشته به عامل ویژه‌ای در جهت رشد شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، گوگل و به‌ویژه آمازون تبدیل شده و منابع و سرویس‌های ابری که این شرکت‌ها به عنوان زیرساخت‌های داخلی خود در این حوزه درنظر گرفته‌اند، حالا به پارامتری باارزش در بازار تبدیل شده است. این در حالی است که چشم‌اندازهای پیش روی این بازار نیز هیچ نشانه‌ای از فروکش رغبت مشتریان به استفاده از این سرویس‌ها ندارند.