شرکت پست DPDHL از فناوری خودران استفاده خواهد کرد

زمانی که در سال ۱۹۹۵ پست الکترونیک شروع به جایگزینی با پاکت‌های مراسلاتی کرد، اداره پست فدرال آلمان خصوصی شد و به شرکت پست آلمان تغییر نام داد. همانند بسیاری دیگر از شرکت‌های خدمات پست خصوصی در جهان، این شرکت با آینده‌ای نامعلوم مواجه شده است؛ اما این مؤسسه ملی در حال حاضر بزرگترین شرکت باربری و تدارکاتی در جهان محسوب می‌شود و با توسعه ناوگان خود به خودروی خودران، سعی در تامین آیندۀ خود دارد.

خودروی خودران شرکت DHL

پس از تبدیل شدن به یک موسسه خصوصی، شرکت پست آلمان (Deutsche Post) شروع به خرید سهام در شرکت بین‌المللی حمل و نقل DHL کرد و در سال 2002 مالکیت کامل آن را به دست آورد. پانزده سال بعد، شرکتی که اکنون ما آن را با عنوان دی‌اچ‌ال پست آلمان (Deutsche Post DHL) یا به اختصار DPDHL می‌شناسیم بزرگترین شرکت پست و باربری در جهان است که با نیم میلیون کارمند، خدماتی را در بیش از ۲۲۰ کشور دنیا انجام می‌دهد.

زیرکی و توانایی DPDHL در سال ۲۰۱۴ ادامه یافت. زمانی که این شرکت متوجه شد، بزرگ‌ترین ناوگان حمل و نقل با هزاران خودرو در سراسر جهان دارد، پس می‌تواند پلتفرم مناسبی برای ساخت، آزمایش و تکامل خودروهای الکتریکی خود داشته باشد. با این هدف،  DPDHL به سرعت شرکت آلمانی تولید خودروهای الکتریکی با نام استریت‌اسکوتر (StreetScooter) را خریداری کرد.

خودروی خودران شرکت DHL

از آن به بعد، DPDHL با توجه به جایگزینی بیش از ۳۴۰۰ ون دیزلی خود با ون‌های الکتریکی همانند نمونه دیزلی، به طور گسترده‌ای هزینه‌های جانبی خود را کاهش داده است؛ این در حالی که شرکت مذکور، اسکوترهای تحویل نامه و مرسولات در سراسر آلمان را با دوچرخه‌های الکتریکی و سه چرخه‌های خاص، جایگزین می‌کند. همه‌ی این دوچرخه‌ها و سه‌چرخه‌ها توسط شرکت استریت‌اسکوتر ساخته شده است، که هنوز هم به افراد یا شرکت‌های مختلف، وسایل نقلیه الکتریکی می‌فروشد

دوچرخه شرکت DHL

علاوه بر بهره بردن از بسیاری نکات جالب برای شهروندان و شرکت‌ها، طرح کلی DPDHL الهام‌بخش تفکر تجاری نیز بود؛ چرا که ناوگانی قدیمی که شامل هزاران ون و دوچرخه می‌شد، نیازمند بهبود و بهینه‌سازی در این خودروها بود. استریت‌اسکوتر فرآیندهای بازخورد را برای بهبود محصولات و خودروهای خود، و حضور مداوم آن‌ها در بازار آلمان که منجر به تقویت این برند می‌شد طراحی کرد؛ این شرکت هم اکنون خود را برای فروش محصولات خود به مشتریانی فراتر از شرکت DPDHL آماده می‌کند.

خودروی خودران شرکت DHL

اما جالب‌ترین خبر که در اوایل این هفته منتشر شد، این بود که شرکت‌های DPDHL و ZF، یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان فناوری خودرو در جهان، اعلام کردند که تمایل دارند تا خط تولید آزمایشی ون‌های تحویل مرسولات پستی خودران را راه‌اندازی کنند. اولین نمونه خودروی تحویل مرسولات پستی این هفته در کنفرانس فناوری GPU در مونیخ نشان داده شد.

پیک تحویل نامه با نام “لاست مایل” (last mile) برای رساندن مرسولات پستی به مقصد نهایی، ارزان‌ترین بخش از معادله تحویل نامه است و DPDHL مشتاق است تا حد امکان این فرآیند را اتوماتیک کند. این کار به وسیله‌ی ارتقای ناوگان خود با ۳۴۰۰ خودروی استریت‌اسکوتر خودران با قابلیت‌های لاست مایل است تا به طور دائم هزینه‌های تحویل مرسولات پستی را کاهش دهد. هدف DPDHL این است که با استفاده از هوش مصنوعی برای تحویل نامه‌ها و مرسولات، این روند بهینه‌سازی را ادامه دهد.

خودروی خودران شرکت DHL

نمونه اولیه خودروی خودران استریت‌اسکوتر مجهز به سیستم خودران پروآی زداف (ProAI ZF) است که بر اساس فناوری درایو پی‌ایکس انویدیا (DRIVE PX Nvidia) و به طور مشترک توسط هر دو شرکت تولید شده است. درایو پی‌ایکس خانواده‌ای از رایانه‌های استفاده شده در خودرو با هوش مصنوعی انویدیا است که می‌تواند با پیکربندی تک پردازنده، قابلیت‌های اتوکروز (AutoCruise)، و سیستم تازه اعلام شده پگاسوس (Pegasus) را ارائه کند؛ سیستم پگاسوس دارای شبکه ریزپردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی است که امکان ترکیب حسگرها، دید جانبی، قابلیت رانندگی کاملا خودران و مهمتر از همه، یادگیری عمیق را برای خودروی خودران فراهم می‌کند.

خودروی پیش نمونه‌ای که در مونیخ نشان داده شده است با شش دوربین، یک رادار و دو سیستم لیدار که اطلاعات تغذیه را به جعبه کنترل پروآی زداف می‌دهند، مجهز شده است. هدف این است که به مرور زمان، توانایی تشخیص محیط اطراف برای تحویل در خودروهای خودران فراهم شود و این خودروها بتوانند مسیرهای خود را برای تحویل بهتر برنامه‌ریزی و اصلاح کنند.

شرکت DPDHL در حال حاضر مرکز داده خود را با تراشه ابرپردازنده‌های DGX-1 Nvidia مجهز کرده است تا شبکه‌های عصبی را آموزش دهد و برنامه‌هایی را برای انتقال الگوریتم‌های یادگیری عمیق به جعبه کنترل خودرو به عنوان پیشرفت‌های آزمایشی در نظر دارد.

شاید قابل توجه‌ترین جنبه‌ی این خبر این باشد که شرکتی مانند DPDHL که تقریبا بیش از ۲۰ سال پیش روش سنتی را برای تحویل نامه‌ها و مرسولات پستی استفاده می‌کرد، هم اکنون بزرگ‌ترین شرکت حمل و نقل و تدارکات در جهان و مالک فناوری‌هایی است که در حال حاضر مزیت رقابتی آن را افزایش می‌دهند.